Edup app voor flexwerkers in het onderwijs
- Skills: Information architecture, Work Flow/Layout/Interaction Design, Visual Design, Web Design, UX research, Customer journey mapping, Service Blueprint, User Interface design for tablets.
- Client: Heads up IT
- Project: Educational app
- Tools used: Illustrator, Photoshop, Axure, TYPO3
- Team: Projectleader, Developers and UX designer
- Tools Used: UX research tools, Customer Journey mapping, Card sorting, User task flow charts, Personas, Illustrator, Photoshop, TYPO3, Axure
Website en applicatie: Under construction
Overzicht
Edup is ontstaan vanwege veel voorkomende bestaande problemen. Het komt voor bij het plannen van je docenten in een weekschema. Voor kinderen is het beter om op school te blijven dan naar huis te gaan waar niemand thuis is omdat iedereen aan het werk is.
Edup heeft een complete omgeving te bieden aan de klant. Een webapplicatie voor projectmanagers, planners en financiën om werk te voltooien. Een mobiele applicatie voor oproepkrachten en zzp’ers om zich te abonneren op openstaande aanvragen, voor het melden van beschikbaarheid, informatieverzameling & tijdregistratie.
MIJN ROL
Als UX designer heb ik gewerkt aan de look & feel, de user interface en de user experience.
Ik werkte samen met ontwikkelaars om webapplicaties te ontwikkelen en te implementeren. Mijn werk bestond uit het doen van kwalitatief en kwantitatief onderzoek : interviews en het verzenden van enquêtes om gebruikersinzichten te verzamelen. Ik stelde een prototype samen en dat werd getest totdat de feedback positief genoeg is, om het in CMS TYPO3 te bouwen.
DUUR
We zijn begonnen in de Corona-crisis (maart 2020) dus het zal nog een paar maanden duren. We willen in oktober starten op scholen. Dit is natuurlijk een iteratief proces, dus afhankelijk van de behoeften van de gebruikers zullen we de applicatie bouwen, testen en aanpassen om de applicatie beter te maken.
DE UITDAGING – DE AANPAK – DE ONTDEKKING – HET FRAMEWORK – DE VERFIJNING
De uitdaging
Hopelijk helpt deze applicatie om flexwerkers te vinden en stopt het met het naar huis sturen van kinderen. Het is een probleemoplossende webapplicatie. In plaats van een lijst met potentiële personen te bellen, zal deze app een algoritme laten werken en een shortlist presenteren met de best beschikbare geschikte personen om het probleem op te lossen.
TEAM DYNAMICS
Het ontwerpteam voor dit project bestaat uit een ontwikkelaar, een gebruiker, ik als UX-ontwerper en de bedrijfseigenaar. We hebben een stappenplan gemaakt en zijn van plan om elke 3 weken bij elkaar te komen.
De aanpak
RESPONSIVE
Toegankelijk met verschillende mobiele apparaten, tablets en Apple-machines
USE OF HIGH TECHNOLOGY
We use algorithms and AI to do the math.
DE ONTDEKKING
START AAN HET BEGIN
Om te beginnen hadden we online een Teams-vergadering om onze doelen voor het product en onze successtatistieken te definiëren. We hebben gebrainstormd over wat onze gebruikers van de doelgroep mogelijk willen bereiken en hebben het ontwerpproces voor het project uitgewerkt volgens de Double Diamond-methodologie. Ontdek, definieer, ontwerp en lever.
Gebruikersinterviews en gebruikersonderzoek
Het interview was gericht op het begrijpen van de behoeften en wensen van de gebruikers van de doelgroep. Alle informatie die we hebben verzameld, heeft ertoe geleid dat we een diep begrip van de klanten hebben ontwikkeld en cruciale inzichten hebben verzameld over hoe er behoefte zou kunnen zijn aan het gebruik van Edup bij het begin van de klantreis.
PERSONAS
Onze aantekeningen van het interview werden gecombineerd en vervolgens gesorteerd in categorieën. We identificeerden snel twee primaire persona’s. Vanaf hier zouden we kunnen beginnen met het opstellen van uitspraken over elke persona die we hebben geïdentificeerd.
-
De flexwerker
- De school gebruiker
CUSTOMER JOURNEYS
Voor twee verschillende doelgroepen, hebben we twee verschillende gebruikers reizen opgezet.
Het framewerk & User test
MVP
Voor de planners
De planner van de scholen kan precies omschrijven wat ze nodig hebben en wanneer ze flexwerkers nodig hebben. De flexwerkers kunnen een sms ontvangen met de vraag om te reageren. Er wordt tijd gewonnen en vooral de planner hoeft niet veel tijd te besteden aan dit werk, vooral na werktijd.
Inzicht in de behoefte van flexwerkers
Wanneer je in Edup inlogt als planner, zie je wanneer op welke dag er behoefte is aan flexwerkers. Ook zie je direct wie er met gevulde sollicitaties binnenkomt en heb je eenvoudig toegang tot de relevante contactgegevens.
Als opdrachtgever vraag je in een mum van tijd één of meerdere flexwerkers aan. Flexwerkers krijgen direct een melding en kunnen met één klik direct reageren.
Flexwerkers kunnen gebruik maken van de mobiele app. Zij kunnen hun beschikbaarheid melden:
Diensten accepteren
Het ontvangen en accepteren van uw diensten is nog nooit zo eenvoudig geweest. Je ontvangt uitnodigingen om direct op je smartphone te werken. Uiteraard met een push notificatie, zodat je direct weet of er diensten open zijn. Alle informatie over de dienst is zichtbaar. En u kunt een dienst rechtstreeks vanuit de app bevestigen.
Een profiel opbouwen
Hoe meer services u uitvoert, hoe uitgebreider uw werkgeschiedenis en profiel. U kunt al uw eerdere diensten terugvinden.